Startsida / Inlägg

Doves nya kampanj – en tragisk fullträff

av Petra Weiss

dove-sketchHudvårdsmärket Doves nya kampanj Dove Real Beauty Sketches, är en sorglig påminnelse om hur kritiska vi kvinnor är mot oss själva, och hur vi själva faktiskt är vår egen största fiende.

Dove har hyrt in Gil Zamora, en av FBI:s tecknare som, baserat på olika kvinnors beskrivningar av sig själva skissar ansiktsporträtt. Bredvid kvinnornas egna uppfattningar om sig själva hänger sedan skisser på samma kvinnor – men där en främling fått beskriva kvinnornas utseenden.
Gissa vilken som är vackrast.
Samtliga kvinnors ”självporträtt” visar kraftigare, fulare och till synes mer nedstämda kvinnor, där deras drag har markerats på ett överdrivet sätt. Främlingarnas porträtt däremot visar mjukare, vackrare och mer öppna kvinnoansikten.

Tidigare kampanjer från Dove har mer fokuserat på kroppen, på vikt och åldrande, men årets kampanj är ännu lite mer av en tankeställare. Hur väljer du att se på dig själv? Har du verkligen rätt bild av dig själv och varför ser andra dig som en annan kvinna? Och kanske det viktigaste: skönhet handlar inte om fylliga läppar, stora ögon och höga kindkotor. Skönhet finns hos oss alla – oavsett hur vi ser ut. Trots det anser bara fyra procent av alla kvinnor att de faktiskt är vackra, enligt Doves undersökning.
Du kan se filmen här. Gör det!

 

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktör: Hans Österman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB