Startsida / Inlägg

The Belly Button Challenge slår alla rekord i dumhet

av Petra Weiss

Utmaningar på sociala medier tycks vara något av det hetaste just nu.
Lika het är dock inte den senaste utmaningen som startades på Weibo, den kinesiska versionen av Twitter.
”The Belly Button Challenge” går ut på att man ska ladda upp en bild på sig själv där man bevisar att man kan ha en arm bakom ryggen och ändå nå naveln på andra sidan. Enligt upphovspersonerna ska det bevisa huruvida man är i bra form eller inte.
Kan du inte röra din navel beror det alltså inte på att din arm är alldeles för kort utan på att din mage är alldeles för tjock, enligt personerna bakom utmaningen.

Enligt brittiska Daily Mail ska det till och med finnas en amerikansk studie som menar att den här metoden visar om man behöver gå ner i vikt eller inte. Några vetenskapliga bevis bakom påståendet finns dock inte.

– Om du kan röra din navel från baksidan av ryggen kan det betyda att du är i bättre form än någon som inte kan det, men det kan också betyda att du har en smal midja och ser hälsosam ut trots att dina värden är lika usla som någon som väger 180 kilo, säger den amerikanska viktexperten doktor Carlie Seltzer i en intervju med Shefinds.

Och om du inte når naveln kan det faktiskt bero på att armen är för kort eller att  rörligheten i axlarna är  dålig, men du kan däremot vara i perfekt form ändå.
Utmaningen har väckt debatt i flera länder och många menar att den här och liknande utmaningar bara spär på ungas osäkerhet kring sin kropp och att det ökar risken för ätstörningae eller BDD, Body dysmorphic disorder, en sjukdom där den drabbade är besatta av någon kroppsdel hos dem själva och förstorar defekter, riktiga eller påhittade, och är övertygade om att de ser ut på ett speciellt sätt och är tjockare än hen är i verkligheten.

Men andra ord – många utmaningar på sociala media (som den här) bör ignoreras och tystas ner.

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Jenny Åsell, Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB