Startsida / Inlägg

Aveda inleder samarbete med modellen och klimataktivisten Arizona Muse

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Arizona Muse är Avedas nya hållbarhetsaktivist.

Den brittisk-amerikanska modellen Arizona Muse är känd för sitt engagemang i klimat- och rättvisefrågor. Detta har hårvårdsmärket Aveda uppmärksammat och har nu utsett Arizona till företagets klimataktivist. Muse blir därmed varumärkets första globala ambassadör någonsin.

Förra året startade Arizona Muse en egen kampanj och den snabbt växande Extinction Rebellion-rörelsen. En organisation som bland andra stöds av skådespelerskan Emma Thompson och författaren Philip Pullman. Organisationen arbetar med att uppmärksamma och ta itu med de negativa konsekvenserna som Fast fashion (billiga plagg som tas fram i stora kvantiteter till låga priser), har på planeten.

I den nyskapade rollen hos Aveda kommer Muse att arbeta med hållbarhetsinitiativ och att utbilda konsumenter i att göra miljömedvetna val.

”Idag är början på ett spännande ögonblick för vårt varumärke när vi delar vårt ständiga engagemang för hållbarhet med hela världen”, säger Avedas globala varumärkeschef, Barbara De Laere till Cosmetic Business.

Min favoritserie hos Aveda är deras nyligen släppta Cherry Almond-serie som tar fram lockarna i mitt hår och doftar underbart.

Aveda grundades av en frisör, miljöaktivist och aktivist i världsklass som trodde starkt att du inte skulle behöva kompromissa mellan högpresterande produkter och hållbara ingredienser eller behöva välja mellan att skapa snygga produkter och behöva vara mindre miljövänligt och socialt ansvarstagande”, säger De Laere”

Arizona Muse, uppväxt i Santa Fe i New Mexico, är känd för kampanjer med prestigemärken som Chanel, Prada, Fendi, Esteé Lauder och Tom Ford – och hennes modellkarriär har gett henne en bra plattform för att höja rösten och peka på de negativa konsekvenserna som begreppet Fast fashion har på miljön.

Arizona Muse kommenterar samarbetet med Aveda för Cosmetic Business:Aveda är ett företag som jag länge har beundrat för att skapa bra produkterna som fungerar för mitt hår, de doftar fantastiskt och har tagits fram på ett ansvarsfullt sätt. Jag tror helhjärtat att du inte behöver kompromissa med lyxprestanda för planetvänliga produkter och Aveda uppfyller det. Att bli utnämnd till deras globala förespråkare för hållbarhet är en sådan ära för mig och jag är stolt över att arbeta med ett varumärke som delar mina värderingar, säger hon.

Arizona Muse fotograferad av Peter Lindberg 2012 för Vogue i Santa Fe, New Mexico, där hon är uppväxt.

85 procent av Avedas förpackningar är tillverkade av återvunnen plast och varumärket har också registrerat sina produkter under Wildlife Friendly Certification för att säkerställa att inte någon produktförsörjningskedja är skadlig för djur. Nyligen har Aveda omformulerat hela sin hårvårdskollektion så att den är veganvänlig och tagit bort alla bivaxrelaterade ingredienser från sina produkter. Här kan ni läsa en intervju som jag gjort med deras creative director Antoinette Beenders.

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Chanel digital adventskalender ekologisk hudvård ekologisk parfym Estée Lauder Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Sephora solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda

Agneta Elmegård ingår i juryn för The James Dysons hållbarhetspris 2020

Följ på Bloglovin

  • Tjänstgörande redaktörer: Stefan Sköld och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB