Startsida / Inlägg

#StopTheBeautyMadness ska få oss att ifrågasätta dagens ideal

av Petra Weiss

beautymadnessFoto: Stop The Beauty Madness

Har världen blivit galen i jakten på skönhet? Och vad är skönhet egentligen? Vem ska bestämma vad som är vackert eller inte? Vad som är det ”rätta” utseendet?

I författaren Robyn Rice kampanj ”Stop the beauty madness” kan du se 25 glossiga vackra reklambilder med helt annorlunda slogans än vad vi är vana vid från reklampelarna. Samtliga har ett ärligt, brutalt budskap som ska få oss att tänka efter hur galen världen och våra skönhetsideal är idag.

Rice, som är grundare till ”Be who you are productions”,vill med sina bilder och frågor få oss att ifrågasätta värdet vi sätter på fysisk skönhet.

– Mitt mål är att få fram att om kvinnor oroar sig över sin vikt och sitt utseende i sån hög grad att de inte tar för sig i världen, då går vi miste om några riktigt extraordinära individer och några viktiga samtal som vi behöver ha, säger Rice till The Huffington Post.

Rice använde medvetet bilder till #StopTheBeautyMadness från reklamkampanjer som redan fanns ute och upptäckte snabbt att det inte finns ens i närheten lika många bilder på svarta kvinnor som på vita. Hon hade också svårt att hitta skarpa och tuffa bilder på kvinnor och de flesta hon hittade handlade om kvinnor som försökte gå ner i vikt.

Hon hoppas att vi nästa gång när vi ser en tidning istället ska ifrågasätta de negativa tankar som cirkulerar i våra huvuden.

– Vi vill skapa det där ögonblicket när du tänker ”Vänta ett tag. Tror jag verkligen på det här?”

beautymadness4 beUTYMADNESS beautymadness3 beautymadness2
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Chanel digital adventskalender ekologisk hudvård ekologisk parfym Estée Lauder Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush Makeup nagellack nischparfym parfym Sephora solskydd spf sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktör: Aleksandra Wojcik, Paula Westerberg, Karl Meyer von Bremen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB