Startsida / Inlägg

#LikeAGirl visar att kraft och styrka inte handlar om kön

av Petra Weiss

Katy Perrys sensationellt glittriga show på Super Bowls grand final nyligen gjorde succé.
Men hon var långt ifrån bäst.
Lägg #LikeAGirl på minnet till att börja med.
För på galan visades Proctor & Gamble’s 60 sekunder långa film som ifrågasätter den klassiskt stereoptypa bilden av hur en tjej ”är”. Eller snarare bilden av hur hon är.
Filmen är en hyllning till kvinnlig styrka och den viktiga frågan är NÄR det blev en förolämpning att göra någonting som en tjej?
#LikeAGirl tog Twitter och Facebook med storm och har omnämnts flera hundra tusen gånger.
Den har främst hyllats men också märkligt nog kallats kontroversiell och många har tagit illa vid sig trots att det, år 2015, borde anses självklart att det inte är könet som gör någon stark och kraftfull.
Och vi som har döttrar måste lära dem att de har kraft och styrka nog att göra vad de vill – oavsett vad samhället påstår.
Kolla! Så förstår ni att Katy Perry inte hade en chans.

 

Apoteket AB har nominerat vår egen Agneta Elmegård som 'Årets skönhetsskribent 2015'!
Apoteket AB nominerade 2015 Agneta Elmegård till 'Årets skönhetsskribent'!

Agneta Elmegård Akademikliniken Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder Foundation Kate Moss Kim Kardashian L'Oréal Lancôme Lush MAC Cosmetics nagellack nischparfym parfym solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop the Bodyshop Weleda

Följ på Bloglovin

Senaste inläggen
  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB