Startsida / Inlägg

Aivira är Nikki Aminis egna hemlighet

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Nikki Amini har bott många år i London där hon var marknadsförare på Universal Music

Tankarna på ett eget hudvårdsmärke hade legat där länge och efter ”Idol” fick Nikki Amini mer tid att förverkliga sin dröm. Aivira Skincare har vi testat nu i fyra månader och visat oss överraskande resultat den här vintern.

”Min man har sett hur jag har kämpat med min hud genom åren. Jag kände mig alltid torr och det faktum att jag aldrig kände mig tillräckligt återfuktad i huden fick mig att fundera på om man inte kunde göra en kräm som uppfyllde mina behov. Jag har alltid haft en förkärlek till hudvård, så det här steget kändes naturligt”, förklarar Nikki Amini som tidigare var marknadsförare på Universal Music Groups huvudkontor i London.

Under två års tid har Nikki och hennes man Niklas Twetman letat efter samarbetspartners som kunde uppfylla kravet på en bra kräm. Och det var lite av ett detektivarbete, erkänner de. Inte minst i valet av ingredienser. Tillslut föll valet på två spännande ingredienser som visade sig uppfylla Nikkis hårda krav på återfuktning. Ectoin och glycoin heter ingredienserna och påminner om hyaluronsyra men som inte bryts ner av enzymerna i huden lika fort som hyaluronsyran gör och håller därför fuktnivån mer stabil, enligt studier.

Glycoin är ett ämne som finns i växter som lever i extrema miljöer. De kan se döda ut i månader och så lite regn, vips så börjar livet spira!

”Ectoin är en spännande ingrediens. Den tillhör gruppen extremolyter som lever i mycket svåra förhållanden som ökenområden och saltsjöar. Ectoin gör att dessa mikroorganismer överlever trots extrem torka, mycket höga temperaturer och saltnivåer och den har en stor förmåga att kapsla in fukt. Glycoin gör så att växten klarar långa perioder utan vatten och ser död ut men när det regnar återuppstår växten i full blom tack vare glycoinets funktion”, förklarar Nikki.

Nikki beskriver, Aivira Skincare som en problemlösningsorienterad hudvård och berättar att förutsättningarna för att hon skulle starta ett eget hudvårdsmärke var att de skiljde sig från vad som redan fanns på marknaden. Annars var det ingen idé, tyckte hon. Och det tycker hon att hon lyckats med.
”Efter mycket testande stod de här ingredienserna verkligen ut. Jag känner stor skillnad sedan tidigare i min hud. Nattkrämen är min favorit. När jag vaknar på morgonen är huden inte lika torr längre”, säger Nikki Amini, som har haft både kvinnor och män i åtanke när hon tog fram serien på fyra produkter. Och hon öppnar även upp för fler produkter i framtiden.

Nikki Amini och hennes man

Nikki Aminis bästa hudvårdsråd:
Återfukta huden ofta och var noga med rengöringen.
Tänk på vad du torkar av huden med. Ofta använder man ju handdukar men de kan innehålla bakterier
Väldigt mycket kommer från insidan. Äta bra och träna och ett måste för att huden ska må bra.
Är du torr börja inte fixa och trixa för mycket med huden. Det är lätt att man överbehandlar. Mirakel sker sällan över en natt. Var beredd på att du får vänta på resultatet.

 

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel digital adventskalender ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB