Startsida / Inlägg

Forskare undersöker hur vitaminer påverkar huden

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Hur mycket av vitaminer tar huden upp från krämer vi applicerar? Och hur påverkas vårt största organ – huden? Det ska nu forskare vid Malmö Universitet ta reda på

Att torr hud kan förbättras av krämer som innehåller vissa vitaminer är ingen nyhet. Men varför är det så? Och hur mycket behövs för att det ska ge effekt? Det ska forskare vid Malmö universitet ta reda på, bland annat genom att använda 3D-modeller som odlas fram från hudceller.

Vitaminer används i ett flertal hudvårdsprodukter idag. Kliniska studier har visat att krämer som innehåller vitaminer eller provitaminer leder till en slätare och mer återfuktad hud. Men det finns fortfarande stora frågetecken kring hur olika substanser faktiskt påverkar kroppens största organ.

”En fallgrop med många kliniska studier är att man låtit personer testa krämer med en ganska komplex mix av komponenter. Men vad ger effekt och varför? Ett viktigt första steg är därför att testa specifika vitaminer för sig och studera deras väg genom huden”, kommenterar Sebastian Björklund, i ett pressmeddelande. Han är docent i fysikalisk kemi vid institutionen för biomedicinsk vetenskap vid Malmö Universitet.

Forskarna kommer testa både fettlösliga vitaminer, som retinol (vitamin A), och vattenlösliga vitaminer, till exempel niacin, en form av vitamin B. En viktig frågeställning är hur mycket av vitaminerna som faktiskt tas upp genom huden och når målet där de kan ge effekt.

C-vitaminkrämer är vanliga inom hudvård, men hur tillgodoser sig huden vitaminerna? Det ska forskare ta reda på.

Även vad som är rätt dos är en viktig fråga för forskarna. Kroppen kan enkelt göra sig av med ett överskott av vattenlösliga vitaminer. Vissa fettlösliga vitaminer ska däremot inte överdoseras eftersom de har en tendens att ansamlas i vissa av våra organ och påverka kroppens hälsa på ett negativt sätt.

”För att olika vitaminer ska främja biologiska processer i huden på ett liknande sätt som när vi äter dem så måste de passera genom hudbarriären och nå levande celler. Men vi vet inte hur effektivt det är och vilken koncentration som krävs, så vi kommer titta på både hudens genomsläpplighet av de här vitaminerna och deras inverkan på odlade celler”, säger Sebastian Björklund.

Forskarna samarbetar med bland annat med skönhetsföretaget Oriflame Cosmetics och kommer använda deras laboratorier i vissa av testerna.

Andra samarbetspartners är CELLINK, som skriver ut hudceller i specifika mönster, och företaget MatTek som odlar cellerna till tredimensionella vävnadsmodeller ungefär som ett litet mynt i storlek. Även Insplorion ingår med målet att använda deras instrument för att studera ytkemiska processer av tunna filmer, till exempel biologiska barriärers genomsläpplighet av vitaminer.

”Vi har börjat studera hur vitaminerna påverkar hudceller när de odlas i en lösning antingen med eller utan vitaminer. I parallella studier undersöker vi hur de transporteras genom hudbarriären. Framöver kommer vi även studera hur vitaminerna påverkar processen där levande hudceller bildar hudbarriären som mer kan ses som en död vävnad som skyddar vår vattenfyllda kropp”.

Skönhetsredaktörerna