Startsida / Inlägg

Skinfo – Smart databas jämför innehåll i produkter

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Lena Skiba är medgrundare och VD på Skinfo. Foto: Polina Otto

Har du inte upptäckt Skinfo så är det dags att surfa in på den databasen nu. Där kan du jämföra olika produkters innehåll och priser. Exkludera specifika ingredienser eller lära dig mer om vad INCI-listan betyder.

Är du allergisk mot ett speciellt ämne eller vill du bara hitta ett billigare alternativ till din lyxiga favoritprodukt? Kanske vill du undvika sulfater i ditt schampo eller fossilbaserade silikoner i din hudvård. Skinfo underlättar för konsumenter att göra smarta val utan att tillbringa timmar med att jämföra olika produkter på internet.
Vi vill hjälpa konsumenter att förstå innehållet i produkter och förklarar det krångliga i vad ingredienserna egentligen gör på huden eller vad de har för egenskaper”, förklarar Lena Skiba, Vd och medgrundare till Skinfo-databasen.
Hur tillförlitlig är databasen?
”Vi baserar vår information på forskning, publicerad vetenskap och myndigheter och jämför produkter mot varandra som annars skulle ta timmar att googla fram för en vanlig konsument”.
Vilka kan ha nytta av en sådan här databas?
”Egentligen alla som är hudvårdsintresserade. Många som är allergiska mot vissa ämnen verkar uppskatta tjänsten. Vi verkar ha hittat den magiska formeln, för vi märker att konsumentintresset är högt”.

Väldigt lite skillnad i innehåll, men stor skillnad i pris. Så varför beta (la mer)?

Vad söks det mest på för typ av produkter?
Just nu är det många som söker på solskyddsprodukter men hudvård och jämförelser mellan billiga/dyra märken är det som flest söker på”, berättar Lena Skiba.
Vad tar databasen inte hänsyn till?
”Vi kan inte säga om en produkt är bra eller dålig, det är en personlig bedömning vilken produkt som funkar för dig eller inte. Kvalitén på själva ingredienserna är också knepigt att veta utifrån enbart en ingredienslista. Skinfo möjliggör exkludering så om man inte vill ha med någon specifik ingrediens så får man snabbt fram den informationen”.
Kan man söka på hur transparent en produkt är i sin tillverkningsprocess?
”Nej, inte ännu. Men vi arbetar på att addera mer information om produkterna i framtiden”.
Hur mycket kan man tjäna på att jämföra olika produkter?
”Mycket, ibland tusenlappar för nästan identiskt innehåll”.

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel digital adventskalender ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Sebastian Laneby
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB